Sakarya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Müezzinler Gölü, Şehymuslihittin Cami ve Karaboğaz Turumuz - 17 Aralık 2017

17 Aralık 2017'nin güzel bir pazar günün de tamamen tesadüf eseri hiç hesapta olmayan istikamete doğru bir rota belirledik ve yönümüzü Kocaeli İli ile Sakarya İl sınırlarının kesiştiği noktada yer alan Karaboğaz bölgesine doğru pedal çevirdik. Toplamda ise ben 116 km. İsmail arkadaşım ise 146 km. yol yaptı. Parkur bol yokuşluydu.

Hava ise tam bisikletçilerin istediği gibi bulutlu ve 19 dereceydi. Rüzgar ise bu gün giderken bizi resmen 35-40 km. hızlarla ittirirken dönüşte her zaman ki gibi duman attırdı.)))) Gülü seven dikenine katlanırmış derler.

Rotamıza On The Go Map linkten ulaşabilirsiniz. 32 km. pedal çevirdikten sonra benimde çok sevdiğim ana yoldan 1 km. içeri de yer alan Müezzinler Gölüne uğradık. Bu alanda bir tesis var, etrafı ağaçlarla kaplı, yeme içme imkanı var, bay-bayan wc gibi imkanların yanı sıra açık-kapalı yemek alanı da mevcut. Piknikçilerin ve balıkçıların özellikle yaz dönemlerinde en uğrak yerleri arasında yer alıyor. Kampçıların ve ailelerinde uğradığı güzel bir alan ve oldukça da büyük bir yüz ölçümüne sahip.
Bu alanda biraz vakit geçirdikten sonra Kaynarca İlçe merkezine gidiyoruz. Gideceğimiz yerde yeme içme gibi imkan olmama ihtimaline karşı bir markete girerek abur cubur alıyoruz. En azından bu abur cuburlar bizi Kaynarca'ya kadar idare eder düşüncesiyle işimizi sağlama alıyoruz.

Kaynarca'nın merkezinden iki ayrı rota ile Karaboğaz'a gidebilirsiniz. Biz ise Topçu Mahallesinde yer alan tarihi Şeyhmuslihittin Camisini görmek ve bu yol üzerinden gitmek istedik. Diğer yol ise Arif Ağa köyü üzerinden gidiyordu . Bizim yolun kalitesine 10 üzerinden 4 veriyorum o dere bir yoldu, çok kötü değil di ama yol bisikletiyle gidilecek bir yol kesinlikle değildi. Daha çok şehir bisikleti ve mtb bisikletlerini öneririm. Siz diğer yoldan gidin daha garanti.

İki farklı rotadan bahsetmiştim. Kaynarca merkezinden Kandıraya doğru giderken önünüze çıkan ilk Karaboğaz tabelasından değil de 500 mt. ileri de yer alan ikinci tabeladan sağa dönüş yapın. Neyse biz ilk rotadan ilerleyerek tarihi camiye geldik. Tarihi diyince restore edilmiş bir cami görüyorsunuz ama yine yanılıyorsunuz çünkü eskisi yıkılarak aynı yere aslına uygun yenisi yapılmıştır. Orada yer alan kitabesinde ise şöyle yazmaktadır.

Şeyhler’de yer alan en önemli tarihi eser bugünkü adıyla Büyük Kaynarca Köyünde yer alan Şeyh Muslihiddin Camii'dir. Nahiyeye adını veren bu caminin yapımı Âhi teşkilatından Şeyh Muslihiddin tarafından XIV. yüzyılda yapılmıştır. Şeyh Muslihiddin Camisi yapı olarak, Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi, 1767 numaralı defterde yer alan H. 902 (M.1486) tarihli Vakfiyede, Hacı Kıssahan namı ile şöhret bulan Muslihiddin Mustafa Bin Cüneyd tarafından yapıldığı, vakfiyede bahsedilen yapılardan biri olduğu anlaşılmaktadır. Bugün Şeyh Muslihiddin Camisi olarak isimlendirilen yapı, vakfiye ye göre zaviyeli bir camidir. H. 1236 (1820) tarihinde Kaymaslı Mehmed Ağa’ nın cami için yaptırdığı çeşmenin kitabesindeki bilgi, yapının XIX. yüzyılın ilk çeyreğinde tamir edildiği anlaşılmaktadır. Muhtemelen yeni caminin, okulların, köy öğretmeninin ve imamının evlerinin bulunduğu alanlarla birlikte, köylünün tarım alanları Kıssahan El-Hac Muslihuddin Mustafa bin Cüneyt vakfına aittir. Şeyh Muslihiddin Camii etrafında mezarlık (hazire), tarla ve dere bulunan bir arazi üzerinde yer almaktadır. Şeyh Müslihiddin Camii ampir motiflerle süslenmiş, kirişler arası kütüklerle doldurulmuş, kütüklerin üzeri ince ve muntazam tahtalarla kaplanmıştır. İçten ve dıştan tamamen ahşap olan caminin temelleri taştır. Kadınlar mahfili U şeklinde olup cami dikdörtgen planlıdır. Ön cephede ve sağ cephede olmak üzere iki kapısı bulunuyor. Cami eski bir mezarlığın içinde bulunmaktadır.

Bu güzel mekandan ayrılarak ıssız orman dokusu içerisinde Karaboğaz'a kadar hiç durmadan hareket ediyoruz. Aklınıza gelen soruyu da hemen cevaplayayım. Yol boyunca nasıl oldu biz de anlamadık ama sadece 2 tane köpek vardı 1 tanesi huysuzdu, onun dışında hiç köpek yoktu bizde şaşırdık. Bol bol kaynak çeşmeleri yol boyunca mevcut. Bu bölgelerde hiç bakkal yok.

Nihayetinde km. saatlerimiz 56 km.yi gösterdiğinde Karaboğaz'a varıyoruz. Bizi muhteşem bir göl ve Acarlar Longozunu aratmayan birde sazlıklı ve laleli bir göl karşılıyor, ayrıca birde burada denize dökülen çay da yer alıyor. Sahil şeridi ise uçsuz bucaksız koylara sahip ve hiç yapı yok. Çok iyi korunmuş ve tertemizdi. Göletin hemen yanı başında kahve bulunuyor, ekmek, zeytin peynir ve abur cubur dışında bir şey yok ama bol bol çay içebilirsiniz.

Karaboğaz'a gelirken mutlaka yanınızda yiyecek getiriniz. Yoksa buralarda aç kalırsınız. Göl ise muhteşem ve tertemizdi, atlayıp yüzesim geldi o derece yani. Buralara kadar gelipte etrafı gezmemek denizi görmemek olmaz diyerekten hemen kendimizi sahile vuruyoruz. Deniz ise çarşaf gibiydi, 2 kişi balık tutmaya gelmişler, bunların dışında hiç kimse yoktu, balık ise o da yoktu))) Kumsalda çocuklar gibi eğlendik, yol bisikletiyle kumda sürüş yapmayı denedik ama nafile hiç başaramadık))).
1 km. kadar da sahilde yürüdükten sonra bir yol bulup ana yola bağlandık. Bu sahil şeridinde çokça karasuvar yani savunma setleri duvarları vardı, savaş zamanlarında tedbir amaçlı yapıldıklarını biliyoruz. Çok oyalanmadan bu sefer geldiğimiz yoldan değil de Arifağa üzerinden dönüşe geçiyoruz. Yaklaşık olarak 7 km. kadar eski asfalt yolda ilerledikten sonra yeni yapılmış kaymak gibi gıs gıcır yolda süzülüyoruz. Medeniyet buralara gelmiş diyoruz.

Dönüşte hem çok yokuş çıktık hem de rüzgarı tam kafadan yedik. Bizim meşhur bir sözümüz vardır. Bir bisikletçi 100 km. sonradan belli olur. Yani bir bisikletçi önce 100 km. yi tamamlayacak ve 100 km nin üzerinde bir tur yapacak ki biz ona bisikletçi diyelim. Kaynarca'ya kendimizi atalım diyoruz karnımız da aç ama bir yokuş çıkıyoruz diğeri geliyor, bu benim turlarımda sarf ettiğim son yokuş, son 100 mt. espirilerine benziyordu, çık çık bitmiyordu.

Nihayetinde Kaynarca'ya varıyoruz ve kendimizi bir lokantaya atarak enerjimize enerji katıyoruz. Yemeğin ardından saat 16:00 gibi dönüş yoluna geçiyoruz. Çok şükür kazasız belasız bir şekilde bu turumuzu da tamamlıyoruz. Bir daha ki turlarda görüşmek dileğiyle