Sakarya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Doğançay Şelaleleri (1-2-3) Turumuz 19 Kaısm 2017

9 Kasım 2017'nin güzel bir Pazar gününde şehir merkezine 30 km mesafede 650 mt. yükseklikte yer İlimizin de görülmesi gereken doğal güzelliklerinden birisi olan Doğançay Şelalesine buluşma noktamız olan Kentparktan 7 gönüllü olarak hareket ettik.

Hava ise tam manasıyla bisiklet sürmek için mükemmeldi. Mola vermeden Doğançay Köyüne varıyoruz. Burada yer olan dağlardan akan kaynak sulardan sularımızı dolduruyoruz, daha sonra köyün merkezinde yer alan uğrak mekanımız olan markete girerek tost yaptırıyoruz. Tostlarımız olana kadar dere kenarında yer alan çay bahçesinde güne sıcak başlamak için çaylarımızı sizler adına yudumluyoruz
Tüm ekmek karışık tost'un fiyatı 6 TL. gerçekten çok uygun olduğunu ve lezzetinin de iyi olduğunu söyleyebilirim. Yemek olarak sadece tost ile yetinmedik tabi ki, İsmail ve diğer arkadaşlar çantasında gıda takviyeleri de getirmişti, bu takviyeler faaliyet boyunca bize tam anlamıyla gücümüze güç kattı. Emeği geçenlere teşekkürler.

Çok fazla oyalanmadan yollara düşüyoruz, şelaleye varış için 2 km düz, 7 km. tırmanma, 2 km. iniş, 500 mt. de traking gerçekleştireceğiz. Yolun 9 km. si asfalt 2 km. ise toprak yol olduğuna da belirtmekte fayda var. Manzaraların tadını çıkarta çıkarta doğayla bütünleşerek yolumuza devam ediyoruz.

Sonbaharın tüm güzellikleri adeta burada toplanmışcasına öyle manzaralar ve yollar eşliğinde hareket ediyoruz ki büyülenmemek elde değil, böyle güzellikleri her zaman görmek mümkün değil, bu yüzden de bizde bunu fırsat bilerek bu günü bu rotada değerlendirdik.

Çocuklar gibi şen ve mutluyduk, almış olduğumuz oksijenin dışında vücudumuza adeta mutluluk hormonu takviyesi aşıladık. Bize ne yokuşlar ne de bayırlar tesir etti. İnsan doğada yorulur mu? tabi ki yorulmaz, bizde işte tam olarak doğa içerisinde doğa ile barışık hiç yorulmadık.

Yokuşun ardından artık 2 km. toprak yolda inişe geçme vakti gelmişti, unutmadan yol boyunca hiç su sıkıntısı yok. Toprak yol diğer yıllara göre daha düz ve iyiydi, yol bisikleti ile gelen Kadir'e bile hiç sıkıntı çıkartmadı, bir dikkat ettiğim husus ise şelaleye gidene kadar yönlendirme levhaları koymuş olmalarıydı. Geçmiş yıllarda hiç tabela olmadığını ve insanları buralara kadar gelip geri döndüğünü düşününce çok iyi olmuş.

Ayrıca şelaleye iniş patikasında yer alan 2 dağ evinin bir tanesinde çay, melemen, tost, gözleme gibi yazıların yazması, burada bu hizmetin verildiği anlamına geliyor. Bu gün kapalıydı ama yaz dönemlerinde açık olacağını düşünüyorum. Buralara kadar gelen insanlar yiyecek yer bulamıyorlardı ama artık bu sorunda ortadan kalktı sanırım.

Patikadan şelaleye doğru inerken bir de ne görelim patika ikiye ayrılmış, normalde tek patika vardı ve düz giderdi, şimdi sağ taraftan bir patika daha açılmış, diğerine göre daha emniyetli olduğunu söyleyebilirim. Biraz iniş yaptıktan sonra kırmızı şelale 1 - şelale 2 tabelası ile karşılaşıyorsunuz, bu tabela da bu yıl yapılmış ve çokta iyi olmuş.

Ben buralara kadar gelmişken keşif yapmadan dururmuyum? durmam tabi ki, her zamankinin aksine ilk şelaleye değil de ilk önce 2 nci şelaleye doğru dönüş yapıyoruz. Bu parkur 1 nci ye göre daha tehlikeli olduğunu belirtmekte fayda var. Özellikle kilolu ve rahatsızlığı olanların burayı tercih etmemesini tavsiye ediyorum. Unutmadan ayakkabınızda ıslak toprak ve çamurlara karşı dirençli olması sizin olası kaymanızı ve yuvarlanmanızı önler, 2 nci şelalenin parkuru bu şekilde çünkü.

Yaklaşık olarak 7-8 dakika inişin ardından şelaleye ulaşıyoruz. Görmüş olduğumuz manzara karşısında adeta büyüleniyoruz. Bu zamana kadar hep doğa yürüyüşçülerini, dağcıları burada görürdüm, burada yer alan 2 ayrı havuzda yüzdüklerini de görürdüm ve imrenirdim, bu havalar da olmasa da yaz dönemi bu zevki bende yaşamak istiyorum inşallah.

Burada güzel kareler için fotoğraflar çekiliyoruz, fotoğraf çekiminin ardından şelalenin hemen sağ tarafına tek çivi çakma yöntemiyle yaş ağaçlardan merdiven yapmışlar, bu merdivenlere güvenilir mi diye sorarsanız eğer, kilonuz hafif ise sıkıntı olacağını düşünmüyorum ama kilolular için ciddi kazalar geçirebilirsiniz.

Diyeceksiniz ki bu merdivenlerin burada ne işi var? bu merdivenlerin sonu ve daha üstü diğer yani 3 ncü en büyük şelaleye ulaşmanıza vesile oluyor. Yalnız burada bir hususa dikkat çekmek istiyorum, havadayken helikopterden helikoptere atlayamıyorsanız buraya da çıkmayınız, çıkışı dağcılık ekipmanı ve deneyimi gerektiren oldukça tehlikeli bir çıkış, en ufak kayma veya kopmalarda kurtulma şansınız çok az benden söylemesi.

Ayrıca sadece merdivenleri çıkmakta yetmiyor, çıkışta 2 mt kadar kaya tırmanışı, 5 mt. ip tırmanışı 3 mt. de dik tutunmasız toprak çıkışı yapmanız gerekiyor. Ne kadar zor olduğunu umarım anlatabilmişimdir. Burada ki ip şimdilik sağlam görünüyor ama zamanla aşınmaya başlamış, tahminimce 3 yıl daha dayanır.

Bizde ekipman yoktu ama işte bir deli cesareti ile 3 ncü şelaleyi görmek için tırmandık, deydi mi diye sorarsanız eğer, tek kelimeyle dehşetti, fotoğraflarda ince cılız gibi görünmese de çıplak gözle adeta yıkılıyordu. Burada yine güzel kareler için fotoğraflar çekildik. Çekilmenin ardından geldiğimiz yerden inmek istemedik.

Bu yüzden yeni arayışlara girdik ve daha yükseklere tırmanarak kendimize yeni patikalar yeni yollar aradık. Bazı noktalarda oldukça zorlandık, dallara tutunarak tırmanışlar gerçekleştirdik, nihayetinde tehlikesi daha az olan bir patika bulduk ve kazasız belasız bir şekilde inişimizi gerçekleştirdik.
İnişin ardında 6 şelalenin sonuncusu olan 1 nci şelaleye gittik. Burası da her zaman ki gibi yine sakin ve muhteşemdi, suyu ise her katta tertemizdi, susadınız mı çekinmeden içebilirsiniz. Burada biraz vakit geçirdikten sonra artık dönüş yoluna geçiyoruz. Bildiğiniz gibi gelirken bolca yokuş çıkmıştık. Şimdi ise iniş yaparak tadını çıkartmak istiyoruz.

Bu iniş zevkli olduğu kadar bir o kadar da riskli, çünkü yol çok virajlı, her an bir araç çıkabilir, ayrıca yolarda sonbahar yaprakları bol miktarda var ve kaymanıza sebebiyet verebilir. Bu yüzden inerken temkinli iniş gerçekleştirdik. İnişin ardından geriye 20 km. yolumuz kaldı, sabah gelirken rüzgar karşıdan esiyordu, şimdi ise yandan ve arkadan esiyor. Bu da bize hızlı bir dönüş gerçekleştirmemizi sağlıyor.

Nihayetinde kazasız belasız muhteşem bir turu geride bıraktık. Unutulmaz anılarla maceralar la süper bir hafta sonu geçirdik. Katılımcılara ve emeği geçenlere çok teşekkürler. Umarım keyif almışınızdır. Bir daha ki turlarda görüşmek dileğiyle