Sakarya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Güvercinlik, Ütük Gölleri, Namazgah Barajı ve Kandıra Turumuz 04 Eylül 2017

04 Eylül 2017’de son bayram gününde, havanın da güzel olması sebebiyle kendimizi doğayla ve suyla buluşturalım istedik. Sabah 07.00 gibi yola çıkacaktık ama benim bisikletin ön tekerinden kaynaklanan nedenlerden dolayı aksilik yaşadığımızdan toplamda 1 saat kadar gecikme yaşadık.

Yol istikametimiz Kazımpaşa-Alandüzü üzerinden Kocaeli İli sınırları içerisinde yer alan Güvercinlik Gölü, Ütük Gölü, Namazgah Barajı ve Kandıraydı.
Rotamız inişli çıkışlı bir parkur olduğundan zorluk derecesi 10 üzerinden 7’di. Köy yollarından muhteşem manzaralar eşliğinde neredeyse hiç araç görmeden Kandıra yoluna kadar muhteşem bir sürüş gerçekleştirdik.

Yol üzerindeki böğürtlenlerden, eriklerden ve elmalardan doyasıya nasiplendik. 32 km. yol kat ettikten sonra Güvercinlik Gölüne varıyoruz. Bu göle ne zaman gelsem huzur buluyorum. Ender güzellikte ve temizlikteki göller arasında yer alıyor, birkaç tane balık tutan insanlar dışında kimsecikler yoktu. Su seviyesi oldukça yüksekti. Bütün gün sessizlik içerisinde huzur bulacağınız, doğal ortamı doyasıya yaşayacağınız bir yer burası.

Kamp kurmaya da uygun, göl çevresinde tesis ve imkan olmadığından buraya hazırlıklı gitmenizde fayda var. Biraz vakit geçirdikten sonra Erikli Köyü içerisinden Kaymaz-Kandıra yoluna bağlanıyoruz. Yol durumu oldukça iyi ve epeyce yokuşluydu. Hava nasibimize güneşli olmasına rağmen yer yer bulutlu ve serindi. Kısacası bisiklet sürmek için mükemmeldi.

Yaklaşık olarak 40 km. sonra İzmit-Kandıra yoluna bağlanıyoruz. Bu yoldan Kandıra’ya doğru 2 km kadar tırmandıktan sonra sol tarafta yer alan Ütük Gölüne varıyoruz. Buraya kadar gelmişken gölün kenarına inmemek olmaz. Buradaki göl de yine tertemiz ve sakindi. Yakın çevresinde bir tesis olmadığından buraya gelmeyi düşünüyorsanız yine hazırlıklı gitmenizde fayda var. Burada da balık tutan birkaç tane insan vardı. Bayramın son günü sebebiyle sanırım bütün yollar ve göller çok sessiz ve sakindi.

Burada biraz vakit geçirdikten sonra Kandıra yolunu takip ederek bölgenin en büyük barajına yani Namazgah Barajına pedal çevirerek varış gerçekleştiriyoruz. Burası gerçekten oldukça büyük ve geniş alana sahip, temiz ve görkemi muhteşemdi, girişinde güvenlik bölgesi mevcuttu. Balık tutmak isteyenler daha sakin ve ıssız yerlerdeydi. Set üzerinde durmak yasaktı, baraj çevresinde çokça mandalar vardı. Kandıra denilince akla manda yoğurdu geliyor. Yediğimiz yoğurtların kaynağı sanırım burada doğal ortamda yetişen mandalardan geliyor.

Bu hayvanlar biraz huysuz olduğundan çok yaklaşmamanızı tavsiye ederim. Her an size saldırabilirler. Baraj etrafında da bir imkan olmadığından bu alana da hazırlıklı gitmenizde fayda var. Baraj çevresinde biraz vakit geçirdikten sonra köy yollarından Kandıra’ya varıyoruz. Köy yolları diyorum ama sanki otoban gibi mübarek, her yer yemyeşil doğal güzelliklerle dolu. İnsanın bu yollarda sürekli pedal çeviresi geliyor, hiç bitmesin istiyor. Nihayetinde Kandıra’ya varıyoruz. Karnımız zil çalıyor, merkezde yer alan bir esnaf lokantasına girerek karnımızı doyuruyoruz.

Yemek molasının ardından 1-2 saat uyku ve dinlenme molası için dere kenarında yer alan çardakların yanına giderek burada kimisi çimlere, kimisi ağaçların altına, kimisi de çardak içerisine yatarak dinleniyor. Böyle güzel yerleri insanların pisletmesi kadar üzücü hiçbir şey olamaz, çekirdek kabukları ve içki şişelerini yerlere atmışlardı.

Biz de burada yer alan şişeleri alarak uyuyan arkadaşlarımızın yanına koyduk, sanki onlar içmiş de sızmış gibi fotoğraflarını çektik, güzel ve eğlenceli dakikalar geçirdik. Hava serin ve kapalıydı. Saatler 13.00 ü gösteriyordu, normal şartlarda bu saatlerde yola çıkılmaz ama hazır havayı uygun görmüşken hareket edelim istedik.

Dönüş yolunu Sakarya-Kaynarca üzerinden yapmaya karar verdik. 4-5 km ilerledikten sonra Kaynarca-Akmeşe yol ayrımına geliyoruz. Bu yol ayrımının özelliği ise; birisi köy yollarından tek gidiş-geliş yönü olan, diğer yola göre 5 km. daha kısa Akmeşe yoluydu. Diğer yol ise yer yer duble yol olup ana hat üzerinden devam eden diğer yola göre 5 km. daha uzun bir yoldu.

Bir tercih yaptık, ortak karar alarak Akmeşe üzerinden Adapazarı’na gidelim istedik. 2 km kadar ilerledikten sonra yol çift taraflı boydan boya tırtıklı hale getirilmiş, bu yolda bisiklet sürmek demek işkenceye hazır olmak demektir. Mtb bisikleti olsa sorun olmaz ama yol bisikletleriyle bu yolarda sürüş yapmak çok zor ve rahatsız edici oluyor.
Yolun ne kadar bu şekilde devam edeceğini bilmediğimizden 3-5 km. sonra biter diyerek yola devam ettik. Sonradan bir öğrendik ki, bu yol böyle Sakarya İl sınırına kadar yani 20 km. boyunca devam ediyormuş, geri dönüp Kaynarca yoluna bağlanmak istemedik, 10 km zaten ilerlemiştik, 10 km. daha gideriz dedik ve yola devam ettik.

20 km. boyunca bu tırtıklı yolda ilerlerken ellerimizden tüm vücudumuza kadar titreşimler eşliğinde hırpalandık. Bizi normal yola göre 2 kat daha fazla yordu. Toplamda 110 km. yol yaptık ama sanki 150-180 km. bisiklet sürmüş kadar haşat olduk. Bu yolu yeni asfalt atılıncaya kadar kara listemize aldık.

Nihayetinde Sakarya İl sınırına varıyoruz. Hani denizde kaybolursunuz da bir adaya denk gelirsiniz ya, işte biz de öyle mutlu olduk. Yol bir anda süper asfalta döndü, çile ve işkence bitmiş özgürlük başlamıştı, bu özgürlüğü kollarımızı açarak özgür kuşlar gibi doyasıya yaşadık ve asfaltı öperek kutladık.

Nihayetinde kazasız belasız bu günümüzü tamamladık, biraz zorlandık ama herkes elinden gelen tüm gayreti ve sabrı gösterdi. Güzel ve yeni yerler gördük. Bu tura katılan tüm dostlara ayrı ayrı teşekkürler. Genel olarak ortalama 110-140 km. arasında pedal çevirdik, ortalama maliyet 15-25 TL. arasındaydı, bu tura 2 göl bir baraj sığdırdık. Doğa ve huzuru biraz da çileyi doyasıya yaşadık. Emeği geçenlere ve katılımcılara saygılar gönderiyorum. Bir sonraki turlarda görüşmek dileğiyle.